fredag 4 januari 2013

Trender på gång

Jag satt på pendeln in till Stockholm , då jag lyssnar på @ SVR P3 och P4


Där snackar de om trender på gång och det pratas om att 50 talet ut och 90 talet in.. Va???? men är det någon större skillnad?.. Grungen kom med Curt Cobain med-flera och han satte mössor på folk inomhus.. så är det verkligen idag också.
Vilken del av 90  talet satt de på P3 och längtade efter?.. det är ju knäppt att längta efter en trend till att börja med.. Just do it!!!! ta in din egen stil.. 

Det var då Gällivare hänget som sågs på A -lagare började bli mode.. sjukt.. men småpojkarna visar sina filsignar idag och springer med händerna om brallorna som en Åsa Nisse när han springer ur Utedasset på sin tid.. Tycker lite synd om smågossarna som vill se tuffa  ut idet mest självdestruktiva stilen  eller icke stilen.. endast för att bli en i gänget.
Men åter till nittiotalet och om vi pratar mitten då var ju Wokande av findus stirefry enormt och i inredning var det Ballonggardiner i Chintz tapeter och korgar i mängder med hängande plast Druvor Damejeanner .. hembryggning av eget vin.
Aerobics tränades på gymmen överallt.
 Och överdåd av mönster och tyger med klasar med druvor.


Denna tapeten tror jag är mer inspirerad av 1700 talet. En vacker handmålad kan det säkert vara.

Serier

Många en av dem var Melrose Place och 90120 Beverly Hills.. kolla stilen på hur de klär sig.

Jag tycker att alla har precis likadan klädstil som de flesta av oss har idag och fortfarande kan köpa 2013 på alla de större kedjorna.
Med det sagt så  är det ju för den som vill följa modet en bra deal. 
Behåll de kläder du har spara på miljön och dina pengar.
Dålig planering av marknaden dock!! 



Jag har en annan tanke om vad som kommer att slå igenom stort . Jo, kul och spännande känns 20 talet och 30 talet. Fina välgjorda serier som Downton Abbey och Boardwalk Empires fantastiska miljöer, välskräddade kläder som ger intryck av gott omdöme något att lita på och troget. Precis det vi behöver nu.. efter en lång tid av okunskap som hetaste trend.

Här sitter min favorit dam i serien framför ett vackert dukat bord.

Handslipade kristall glas eller kanske glas som ser ut som  om de var det ifrån Lagerhaus eller liknande butik.

Denna stilen är redan stor i till exempel Storbritannien och till en viss del USA, men jag tror att detta är något vi får se mer av. I USA har de också sin Boardwalk Empire som även den har denna välgjorda fina foto av miljöer med mängder av detaljer att njuta av.

Inte helt olikt de som fanns med i höstmodet.

Tweed , keps natur material.. Damens hatt är så snygg och något jag ser mer och mer i Stockholm. Det känns nytt, nu när vi har haft ca tre decennier mest nästan likadant och alla likadana.


Vårmodet, badmodet som det var på 20 talet enligt Boardwalk Empire serien.. Men visst kunde det också vara på 40- talet eller på 80 -talet??..
eller kanske 90 talet?..
90, 00 och 10 talet har inte så mycket olikheter eller ens tillräckligt intressant som att göra det till trend.
Varje gång detta händer så ser det alltid ut som på 70 talet ändå.
Mode skaparna  måste kolla lite fakta..
Det finns än korkad låt som jag kom på nu när jag skriver " I wish I was a Punkrocker with flowers in my hair"..VA????
Punken kom samma år som Doften Opium lanserades och den var ju punkig i sig.
Men Blommor i håret på en punkare, som Johnny Rotten???... nääääää  det var nitar och säkerhetsnålar..
Blommorna var på sextiotalets slut.. i San Fransisco Hippies!!
AAAHH!
Va skönt att jag fick ur mig detta, som inte är viktigt men kul att veta.





Inga kommentarer: