fredag 13 april 2012

Create your own Oracle- skapa ditt eget orakel

Kollade alla socialmedia som jag är med i och ramlade in på Linked In - där fanns en kille som har en kul spännande sida som alltid tilltalar mig

Creative you- Create

Där fanns en sida som heter : www.newcreativeyou.com
Där i denna bloggen beskriver han hur orakel skapades av Pythia av Delfi, och utvecklade denna tanke , som då fick mig att minnas att detta är något jag ofta gjort sedan jag var liten.
Att låta slumpen ge mig svar på min fråga.
Det finns hyllmeter med olika böcker genom alla tider som har gjort big business på detta.
Du tänker en fråga, du ställer en fråga och låter till exempel en bok som du har bli ett orakel.
Du slår slumpvist upp en sida i boken, blunda låt ditt finger peka på en mening i boken.
Lägg in din fråga i sammanhanget och du har svaret på din fråga.


Phytia använde en orm, som gjorde henne yr.. ur detta sinnestillstånd fick hon sina svar och är idag historisk.






Beskrivningarna av legenden om oraklet i Delfi om Pythia och kommunikationen med Apollo via rökgaser var i surrealistiska värld av myt och kanske enligt vissa arkeologer.

År 1892 franska arkeologer började gräva platsen för templet i Delfi för att hitta något som bevisar att verkligen fanns en lucka som möjliggjorde uppkomsten av n gaser och skapa en kanal "kommunikation" mellan Pythia och Apollo.

. Men misslyckades med att hitta något som bevisar det, och så thryllos kvar i sfären av myten.

. Avtal om teorin, sade naveln berget på vilken Pythia satt bland ångorna och orakel var hon drygt en lucka som skapades på grund av halka av jordplattan och lämnar en passage COE rök gaser såsom etan + metan, att komma till marken och andades rom Pythia.

. När oraklet var "tillstånd" för kommunikation med Apollo och frågade frågor och tips, fick svar ges Pythian osammanhängande, och sade att parallirouse rappakalja.  De tempel präster var de som "översättas" och gav en mening vad hon sa. . Svaren på oraklet var alltid klok och eftertänksam och därför oraklet var så berömd och respekterad och integrerad del av den grekiska livsstilen.

. Filosofen Herakleitos (500BC) ansåg att Oracle inte döljer eller avslöjar sanningen, bara tips. Ett exempel på detta är: När Lydia kung Krösus (kung av Lydia) frågade oraklet om han var rätt och klokt att attackera Grekland svaret på honom var detta: Om du attackerar kommer förstöra en stor rike. . Krösus hörde Oracle och attackerade.

. Resultatet var inte förväntat.. Armén besegrade Krösus och den stora riket som förstördes var hans eget.
Förövrigt så undrar jag vad för datum som skrevs 500 fkr? är det någon som vet.
Kanske om jag placerar den frågan i mitt eget skapat orakel, vem vet svaret ligger kanske på de mest oväntade ställen.



New Creative You - Blog about creative thinking: Create Your Own Oracle: For hundreds of years the Pythia of Delphy was the most powerful woman of the Ancient times. She resided inside the Apollo temple and pro...






Inga kommentarer: