söndag 20 maj 2012

Res bakåt i tiden , skriv brev till dig själv.

Ta en ny vändning eller ett nytt viktigt beslut, du kanske undrar hur det blev som det blev.. 


Det undrar jag i alla fall.





People usually consider walking on water or in thin air a miracle. But I think the real miracle is not to walk either on water or in thin air, but to walk on earth. Every day we are engaged in a miracle which we don't even recognize: a blue sky, white clouds, green leaves, the black, curious eyes of a child -- our own two eyes. All is a miracle.”

-- Thich Nhat Hanh









Jag funderar denna söndagen lite över hur livet blev, och givetvis nyfiken på vad som kommer runt hörnet,
Detta youtube klipp  fick mig att fundera, Tänk om What if... man kunde skicka ett brev tillbaka till sig själv när man var tonåring.
Samma som den tanken ; Skulle du presentera dig själv för dig när du var 20 år?
Jag tänker inte i den meningen att skapa ångest eller att leva resten av livet med en besvikelse. Tja. .. det blev inte alls som jag tänkt mig.
Som tjej fick man leva in sig i bilden som Disney hade skapat , Jag gillade Askungen.. såklart... Är så gammal att jag kan säga att mamma tog med mig på premiären på Biograf Spegeln på Avenyn i Göteborg... slutet på 60 talet. Jag minns inte riktigt hur gammal jag var.. hmm kanske 7 år.
Då lanserade Disney ett Askunge spel.. redan då.. 
Att vara vacker och blond med glasskor var ju idealet, och att stå ut i smutsen.. för sedan eventuellt så sin prins på den vita hästen.
Himla tur att han inte kom på den vita hästen ridandes på avenyn i vita trikåer. Oj!!! vad generad jag hade blivit.

Som barn leker vi och lever oss in i roller, fantasier och önskar oss att liv som sagan!
Men ... men så blev det inte .. tack och lov.. 
Min tanke är om alla tonåringar idag som ännu mer lever i en värld som de inte riktigt kan skilja verklighets konsekvenser och leken på internet.
Där de som har haft ihjäl, misshandlat någon i IRL= IN real LIFE..( sjukt att det har blivit ett coolt ord)... det är en förkortning!!!! på engelska.. hallåååå 
Jag blir riktigt frustrerad över hur töntigt det blir,  när man skall kalla det verkliga livet för IRL..?? varför
När jag hör Codjo på P3 , när han läser mail från lyssnare, så säger han MVH( Förkortning) = med vänliga hälsningar betyder det!!.. Skall man inte vissa sig proffsig när man jobbar med media?..
Lika illa som att säga"ngt" i bokstäverna än att fatta att man uttalar ordet något när man ser ngt.. precis som IRL och MVH..
Jag reagerar på detta för nonchalans till allt omkring oss leder till en början , av ett totalt ointresse för varandra och stark  brist på respekt.
Där vi verderar egoism starkare än att vara inlyssnande på riktigt.
Nuförtiden känns som allt utvärderas utifrån om det man tycker har en publik, säljer tanken och åsikten???.. reklam intäkter.. läsare. Precis så är politiken uppbyggd idag... ingenting är för att det är värdigt respektfullt... där för tillåts religioner i sverige utnyttja våra skattepengar för att utnyttja flickor i guds namn.. Gud gillar nog inte detta heller.
Hoppla det var lite söndags tankar!!
Kolla på You tube.. skriv gärna vad tycker du???????

















Inga kommentarer: